Dobra dieta wpływa nie tylko na sylwetkę, ale i na słuch. Co warto jeść, a z jakich produktów spożywczych zrezygnować, żeby uniknąć problemów z niedosłuchem i odzyskać wysoki poziom energii na co dzień?

Niedobory witaminowe to ważne ostrzeżenie przy walce z niedosłuchem

Dieta dla osób ceniących dobry słuch powinna obfitować w witaminę D oraz witaminy z grupy B. Witaminy B pojawiają się w warzywach kapustnych, w fasoli, pomarańczach, ale też jajkach i brokułach. Problemem może być tu witamina D. Występuje oczywiście w podrobach, przetworach mlecznych czy tłustych rybach, ale w zbyt małych dawkach, żeby wywołać pozytywne efekty. Najlepsza praktyka to suplementacja witaminy D przez cały rok.

Co trzeba jeść, żeby dobrze słyszeć do starości?

Kwas foliowy ogranicza starzenie się aparatu słuchu. Magnez tworzy naturalną barierę ochronną dla wrażliwych komórek występujących w uchu wewnętrznym i w ślimaku. Potas powstrzymuje rozwój ciężkich w leczeniu infekcji uszu często skutkujących niedosłuchem. Cynk oraz kwasy O-mega regulują przepływ krwi w uchu. Można powiedzieć, że dobrze zbilansowana dieta wpływa najlepiej na słyszenie. Przyda się też rezygnacja z produktów przetworzonych, z wysokim indeksem glikemicznym. Najgorzej na słuch wpływają węglowodany proste występujące w słodyczach czy słodkich napojach.

Ściąga dietetyczna do walki z niedosłuchem

  • witamina E pojawia się w truskawkach i owocach sezonowych,
  • kwas foliowy występuję w brokułach i zielonych warzywach,
  • dużą dawkę potasu zagwarantują banany i orzechy,
  • kwasy Omega-3 to domena owoców morza i tłustych ryb.

Ważna wskazówka dotycząca porównania wyników

Przed podjęciem decyzji o zmianie nawyków żywieniowych warto wykonać podstawowe badanie słuchu oraz krwi. To daje większe możliwości porównania wyników przed i po zmianie diety.

Problematyka diety zgodnej z grupą krwi

Dieta powinna odpowiadać grupie krwi człowieka ze względu na specyficzne trawienie białek. Grupa 0 źle reaguje na nabiał, a znacznie lepiej na mięso. Spożywanie produktów niedopasowanych do grupy krwi może skutkować nie tylko pogorszeniem samopoczucia, ale daleko idącymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Na zakończenie

Chociaż aparaty słuchowe rozwiązują skutecznie problemy z niedosłuchem to lepiej zapobiegać niż leczyć, a w tym celu przyda się dobrze zoptymalizowana dieta bogata w kwas foliowy, cynk, magnez, witaminę C i E (witaminę młodości), czy w kwasy z grupy O-mega. Niektóre witaminy, chociażby D, trzeba dostarczać organizmowi z zewnątrz ze względu na zbyt małe nasycenie w standardowych produktach spożywczych. Dobra dieta wpływa nie tylko na słuch, ale podnosi poziom energii i z czasem daje znacznie większą pewność siebie. Nowy rok to doskonały czas do zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych. W razie większych problemów nie zapomnij o bezpłatnych badaniach słuchu u doświadczonego protetyka.