Autor diety PALEO, Loren Cordain, przyjął, że jadłospis człowieka powinien opierać się na produktach naturalnych, dokładnie takich, jakie spożywali nasi przodkowie wiele wieków temu. A ponieważ byli oni koczownikami, to ich menu znacznie różniło się od tego, jakie my znamy. Przede wszystkim nie było w nich produktów zbożowych i strączkowych, nie było również przetworów mleka. Żywność była przetworzona jedynie w sposób potrzebny do spożycia.

Dlatego w diecie jaskiniowców na darmo szukać pieczywa czy makaronów oraz słodyczy. Te ukochane przez wielu przysmaki są wykluczone. Za to dużo w niej mięsa, ryb, podrobów, a także warzyw, owoców, orzechów i grzybów. Choć gama produktów, jakie możemy spożywać w ramach PALEO jest duża, dla wielu osób problemem są pomysły na zdrowe przekąski. Jeśli ktoś cierpi na brak kulinarnej wyobraźni, poniżej przedstawiamy kilka pomysłów na pożywne PALEO przekąski.

Chipsy?

Brzmi prowokacyjnie? Wcale nie, bo na PALEO można je jeść. Wystarczy, że ziemniaki zamienimy na inne warzywa, a i owoce sprawdzą się znakomicie.  Możemy zrobić sobie chipsy z wielu innych warzyw, a nawet niektórych owoców, np. z marchewki, buraków, cukinii, selera, jarmużu, jabłka, gruszki. Wystarczy pokroić je na cienkie plasterki (tu przydaje się urządzenie, zwane mandoliną) i upiec. Są naprawdę pyszne, chrupiące i zdrowe.

Coś na słono

Oto pomysł na świetny starter na przyjęcie lub przekąskę na szwedzki stół w stylu PALEO. Wystarczy pokroić ogórka na grube plastry. Tuńczyka odsączyć, dodać trochę oleju kokosowego, drobno pokrojonej czerwonej cebuli, pieprzu, trochę soku z cytryny i ułożyć zgrabne kopczyki na plastrach ogórka.

Pożywna przekąska do pracy? Może proste kotleciki z kurczaka? Oto przepis:

0,5 kg mielonego mięsa z kurczaka lub indyka

1 cukinia, starta i odsączona z nadmiaru soku

2 posiekane ząbki czosnku

do tego oregano, pieprz czarny i pieprz cayenne

Wszystkie składniki wymieszać i uformować niewielkie kotleciki. Smażyć na rozgrzanym tłuszczu ok. 5 minut z jednej strony i 3 minut z drugiej strony. Podawać z hummusem lub innym dipem PALEO.

Coś na słodko

Doskonałym pomysłem na słodką przekąskę PALEO są orzechy. Jeśli jednak potrzebujemy więcej wrażeń smakowych, pamiętajmy, że można zrobić z nich mąkę, a potem upiec na jej bazie kruche ciasteczka.

Innym pomysłem może być przygotowanie słodkich przekąsek na bazie daktyli. Moczymy je w gorącej wodzie przez godzinę, a następnie ucieramy w blenderze. Można do nich dodać żurawinę, orzechy, siemię lniane, chia – wszystkie nasze ulubione dodatki. Z tak powstałego „ciasta” formujemy kulki i… gotowe.

Nie zapominajmy również o awokado. Dzięki swojej konsystencji idealnie nadaje się do przygotowywania deserów, a nawet domowej (i zdrowej) „nutelli”. Wystarczy dojrzały owoc zblendować, dodać kakao, miód i trochę orzechów laskowych.

Dieta PALEO nie jest dietą restrykcyjną. Chociaż narzuca pewne ograniczenia, to liczba dostępnych produktów daje szerokie pole do eksperymentów kulinarnych. Przekąski PALEO są łatwe do przygotowania, nie wymagają drogich składników, ani długiego czasu przygotowania. Są proste i smaczne, a przede wszystkim zdrowe.

Inspirowane: paleocatering24.pl – catering dietetyczny bezglutenowy Warszawa

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here